Psykoterapeut Gunna Hesselbjerg

Klinik:
Helsingør

27 12 97 10
Send mail

 

 

 

Om skilsmisse

 

Alt er kaos

 

Ved en skilsmisse eller et brudt forhold trækkes tæppet væk under dig. Hele det liv, du har bygget op, ændrer sig. Du oplever et kaos af følelser, og er der børn, fælles bolig eller traditioner involveret, så bliver kaos blot endnu større.

Et skilsmisse er en stor omvæltning i dit liv. En del af dine vanskeligheder kommer fra de sorgfølelser, der naturligt følger med. Dem må du forholde dig til for at komme hel ud på den anden side og turde elske igen.

Samtidig med dine og børnenes følelsesmæssige reaktioner er der praktiske, økonomiske, juridiske, boligmæssige, pædagogiske og omsorgsmæssige opgaver, du skal tage dig af og finde løsninger på.

Skilsmisse?
            Når drømmene brister
– og du skal overleve som tredobbelt arbejder

 

Sorgens faser

I sorgprocessen vil alle forskellige følelser vælte rundt, og alle følelser er helt normale. Også at føle, at nu bliver jeg sindsyg, jeg gider ikke leve mere, kan jeg dø af sorg? og hvorfor skulle det ske for mig?

Nogle følelser heler hurtigere end andre. Derfor vil faserne overlappe hinanden, og du vil opleve at skifte mellem forskelige følelser. Det bedste råd er at give dig hen i dine følelsers vold – prøver du at styre processen, bremser du den.

Sorgen kan inddeles i fire faser:
1 - 3 døgn: Chok – Man har IKKE forstået, „det er sket“.
3 døgn - 1/2 år: Reaktion – Alle følelser i et stort kaos: Gråd, afmagt, tab, vrede, frygt, uvirkelighed, panik, ked af det, svigt, forvirring, had, skam, skyld.
3 måneder - 1 år: Bearbejdning – Accept af tabet, i flere følelsesmæssige niveauer.
1/2 - 2 år: Nyorientering – Begynder at mærke livet igen, får lyst til noget igen, måske noget helt nyt.



Overlevelse
Ud over sorgen bliver jeres hverdag brudt op. Du og dine børn skal finde nye rutiner. Der er mange spørgsmål, der rejser sig – også omkring børnene. Hvad er bedst for dem, hvad er bedst for dig? Og hvordan er det bedst – hvad kan lade sig gøre?

Som enlig forsørger er du nu ene om ansvaret for job/studie, børn og husholdning. Du er tredobbelt arbejder, og det kan være ekstremt hårdt! Hvordan overlever du som enlig forælder, giver børnene det rigtige, holder dig selv glad og undgår at glemme dig selv?

I psykoterapi kan du få styr på de enkelte dele af din krise og få bearbejdet dine mange følelser, så din heling kan ske bedst og hurtigst muligt.

Få støtte i processen og tips og tricks til at udnytte tiden effektivt i hverdagen og til at bevare plads til dig selv – IMENS børnene vokser op.

 

Det ingen
taler om
får nogen
ondt af

Gunna Hesselbjerg